söndag 12 december 2010

Leila av Alexandra Cavelius

Leila var endast 16 år när kriget i forna Jugoslavien bröt ut. Hon befann sig i fel stad och blev sviken av en släkting vilket ledde till att hon blev förd till koncentrationsläger tillsammans med tusentals andra människor.

Leila överlevde slaveriet och svälten men hennes helvete skulle bli ännu värre när hon blev såld till soldater som sexslav. De flesta kvinnor blev våldtagna tills de dog med Leila klarade sig. Till slut kom hon tillbaka till sin familj men hennes skador är livslånga.

I denna bok fick jag en inblick i ett krig som jag inte orkade ta till mig när det pågick för det kändes så långt bort men ändå så nära. Självklart har jag brytt mig men först nu har jag engagemanget att försöka sätta mig in i orsaker och verkan.

Betyg: 3
Sidor: 240

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar