måndag 4 januari 2010

Guldkompassen av Philip Pullman



Det finns parallella världar och sambandet däremellan är stoftet. Lyra är en märklig flicka som inte vet om att hon är speciell. När hon får en mystisk kompass i sin ägo börjar hennes liv ta ny form. Hennes bästa vän Roger försvinner tillsammans med många andra barn och Lyra måste leta efter dem samtidigt som hon söker efter sin far. På vägen möter hon många spännande varelser och äventyren staplas på varandra.

Detta är en bok jag knappt kan släppa. Filmen var underbar och jag såg verkligen fram emot boken som till min förvåning är mycket bättre än filmen. Tack och lov finns det två böcker till i serien. Språket, miljöerna och karaktärerna ger mersmak.

Sidor: 384
Betyg 5

3 kommentarer:

  1. Guldkompassen är en helt underbar bok! Jag läste den för drygt två år sedan och jag älskade den! Helt klart värd den femma den fick av dig i betyg.

    SvaraRadera
  2. Jag älskar dessa böcker och kommer nog läsa om dem om några år. Kul att fler uppsakattar böckerna.

    SvaraRadera
  3. Helt klart en serie jag också kommer att läsa om i år eller nästa år, när det finns tid över och passar.

    SvaraRadera