söndag 2 maj 2010

Filosofiska söndagsklubben av Alexander McCall Smith


Isabel Dalhousie blir vittne till när en ung man faller ner från en balkong i ett konserthus. Hon känner att ett band knyts mellan dem och därför kan hon inte släppa tanken på att han blev mördad. Med hjälp av en vän följer Isabel upp spår som leder henne in i den döde mannens vänkrets. Men frågan är om han blev mördad och i så fal varför.

Detta är en deckare men mycket fylls ut med filosofiska tankegångar vilket ger ett djup åt historien. En del sidospår är intressanta att följa som förhållandet väninnan Cat har med en man som till det yttre verkar perfekt men Isabel anar oråd.

Den mest intressanta karaktären är Grace som arbetar i Isabels hem. Grace är en kvinna som säger vad hon tycker och är rakt på sak. Hon är inte rädd för konflikter och är en trogen vän som inte sviker oavsett vad.

Jag läser inte deckare i vanliga fall men är stolt över att jag läste ut hela boken. Som deckare är boken säkert bra men eftersom genren inte tilltalar mig blir boken medelbra. Det som jag har svårt för är de långa beskrivningarna av omgivning, personer och (i mitt tycke) onödiga detaljerna.

Men jag är som sagt glad att jag vidgat mitt läsande ytterligare ett steg.

Betyg:3
Sidor: 267

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar