söndag 12 februari 2012

Pojkarna av Jessica Schiefauer

sidor: 188
Betyg: 1

"En magisk roman om uppväxt, förvandling, kärlek och systerskap" står det på baksidan av boken. Jag har inte hört mycket om boken innan bara att Augustpriset för barn och ungdomsböcker gick till denna lilla bok. Framsidan skulle kunna vara vacker men i min smak blir det för pretentiöst. Liksom innehållet. Jag förstår inte syftet med boken och inte heller vilket budskap författaren vill förmedla.

Jag skulle inte rekommendera någon att läsa boken för det finns så mycket annat bra att läsa. Framför allt kommer jag inte säga till mina elever att detta är en bok för dem. Anledningen är att det känns som om boken är skriven för vuxna som ska läsa den som en ungdomsbok.

1 kommentar:

  1. Tycker det är underligt att du, som lärare inte intresserar dig för de problematiseringar boken tar upp. På sätt och vis till och med skrämmande, eftersom du låter dina personliga preferenser stå i vägen för elever. God ungdomslitteratur svarar inte på frågorna, den ser till att de överhuvudtaget frågas.
    Med vänlig hälsning,
    Johan

    SvaraRadera