tisdag 2 juni 2009

Barnet på vinden av Yann Queffelec

Den här boken läste jag för många år sedan men den har helt försvunnit ur mitt minne. När jag var hemma hos min stjärnsyster hittade jag den igen i bokhyllan och då kom boken tillbaka i minnet. Det kändes som ett tvång att läsa den återigen.

Nicole är en ung flicka som blir brutalt våldtagen och tyvärr även gravid. När barnet föds kan hon onte ta hand om det utan familjen gömmer undan honom på vinden, som en skam. Efter några år gifter Nicole sig med en man som vill ta hand om henne och pojken, som heter Ludo. Nicole kan aldrig knyta an till sitt barn och ju mer han drar sig till henne desto längre bort försvinner hon känslomässigt och konkret. Ludo blir satt på hem för oönskade men känner att han inte hör hemma. Hela livet styrs av längtan efter närhet och kärlek från sin mamma.

En tragisk bok som mynnar ut i katastrof.

Betyg: 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar