måndag 20 juli 2009

American psycho av Bret Easton Ellis

Patrick Bateman är en yuppie på Manhattan i början på 1990-talet som lever i kretsar där pengar och status betyder allt. Ingen lyssnar egentligen på varandra och det viktiga är kläder, restauranger och att träffa betydande människor.

Boken är en lång uppradning av klädmärken, menyer, inneställen och människor. Vad som händer på tv och vilken musik som lyssnas på radas också upp. Boken är rätt långtråkig vilket säkert är syftet eftersom Bateman däremellan mördar bestialiskt och utför grova sexuella handlingar mot kvinnor. Morden och sexakterna är detaljerade och ingående vilket väcker ett obehag inom läsaren. Ingen bok för känsliga läsare men egentligen inget att gotta sig i alls enligt mig.

Boken har självklart ett syfte och ett syfte är nog att påvisa det sjuka inom de olika samhällsklasserna i USA. Bateman tar mycket droger och slutet av boken kan tolkas som att inget av morden har hänt i verkligheten utan i Batemans sjuka hjärna.

Jag tycker att boken är rätt meningslös och otydlig i sitt syfte men jag ångrar inte att jag fått denna bokerfarenhet eftersom det är bland det värsta jag läst.

Betyg: 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar