söndag 8 november 2009

Nobelalfabetet C



Dags för bokstav C i nobelalfabetet





1. Berätta om en Nobelpristagare, eller om en boktitel skriven av en Nobelpristagare, på veckans bokstav.



En svensk författare som fått priset är Harry Martinson och en av hans diktsamlingar heter "Cikada". Han fick dela priset 1974 med Eyvind Johnson. Harry Martinson skrev både poesi och romaner. Ett verk av Martinson som betytt mycket för mig är Aniara. Jag var 13 år när jag fick se en pjäs som byggde på boken (sångerna) och det sitter kvar i mig. Historien om människorna som måste försöka överleva och jorden som gått under berörde mig och gör ännu.


2. Berätta om en författare du anser borde få Nobelpriset, eller om en boktitel skriven av någon du anser borde få priset, på veckans bokstav. Motivera varför "din" författare borde få Nobelpriset.

En genre som inte har hög status men många läsare är skräckgenren. Mästaren heter Stephen King och en bok som är mycket bra är Carrie. Stephen King väver in sociala relationer, samhällskritik och en beskrivning av det den amerikanska mentaliteten i sina böcker. Det kan ibland kännas ytligt när man läser patetiska noveller om manglar och hemska bilar men hans författarskap innehåller mycket mer. "Den gröna milen" tar upp frågan kring dödsstraffet och "Carrie" tar upp utanförskap. Jag tycker mycket om att läsa Stephen Kings böcker.

2 kommentarer:

  1. Visst vore det roligt om företrädare för lite olika genrer kunde får priset.

    SvaraRadera
  2. Ja det tycker jag. Det finns många folkliga författare som inte har nått fram till "finkulturen" ännu.

    SvaraRadera