torsdag 25 mars 2010

Mörkt vatten av Joyce Carol Oates


En ung flicka har lockats med i en senators bil och turen slutar i en tragedi. Bilen hamnar i en sjö och den älre mannen hinner ta sig ur bilen men lämnar flickan kvar i bilen. Hon hoppas på räddning men dör i det mörka vattnet.
*
Bakgrunden till historien utspelade sig på 1960-talet i USA men Oates har i denna bok förlagt tiden till 2000-tal. Flickan är berätttaren och hon tar med läsaren in i historien bakom kraschen och de tankar som virvlar runt i huvuvdet de sistat minuterna i livet.
*
Boken kunde varit intressant men blir mest jatig och ytlig. Jag får inte någon känsla varken för senatorn eller flickan och samma händelse skildras om och om igen.
*
Tyvärr är ännu en bok av denna fantastiska författare inte något i min smak. Men jag ger mig inte, snart hänger min näsa över en ny Oates-bok.
Sidor:158
Betyg: 1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar