torsdag 4 mars 2010

Stalins kossor av Sofi Oksanen

jordenruntresan har jag hunnit med ett stopp fast i två länder eftersom boken utspelas i både Estland och Finland. Tre generationer kvinnor får sina röster hörda och historiens vingslag dunkar genom sidorna.

I fokus står den yngsta kvinnan Anna som bor i Finland men känner sina röter hos mormor i Estland. Anna lider av åtstörningar vilket rubbar hennes möjlighet i relationer till både familj och pojkvänner.

Mest intressant ser jag på mormors historia där skräcken för att bli skickad till Sibirien ligger som ett moln över allt liv.

Bitvis känns boken oerhört trög att komma vidare i men när jag lade ifrån mig boken ville jag tillbaka igen. Ätstörningarna får lite väl stor plats för mig och jag skulle velat läsa mer om de äldre generationerna.

Sidor: 468
Betyg: 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar