måndag 7 december 2009

"Hej det är vi som är VEM BRYR SIG en två tre fyr!" av Henrik Weston


"Åh vad roligt" tänkte jag när jag fick se boken på min stjärnsysters nattduksbord. "En bok om punken och ungdomar i Stockholm".

Jag kastade mig med iver in i boken och efter några kapitel där namn på kompisar, band och låtar staplades efter varandra tänkte jag att det inte var vad jag väntat mig av boken. Det här är en bok som vänder sig till polarna som var med. Det finns en glädje över att spela rock`n roll och visst finns en igenkänningsfaktor i ortsnamn och skivbutiker, klubbar och platser. Men för mig är inte ett gäng med medelklassgrabbar från Lidingö som drar till USA på semester och har räd med sina instrument själva det jag förknippar med punken. Visst lyssnas det på viss punk men även på synthband och popartister som inte alls förknippas med anarkin och energin i punken. Det saknas även känsla och hjärta i texten.

Betyg: 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar