fredag 4 december 2009

Hemma hos diktatorn av Peter York


Peter York har samlat bilder och fakta kring några av historiens värsta diktatorer. I denna bok visas delar av deras hem upp och analyseras av Peter York. Det intressanta är författarens analys av inredning och detaljer som skinnsitsar på stolar i Lenins annars så enkla hem eller att guldkranar endast är förgyllda i andra hem. Det är intressant att få kliva in i dessa hem och få en inblick i ett överflöd och ett överdåd av lyx och flärd.

Det som är mindra bra är författarens nedvärderande syn på dessa människor som påverkat miljoner människors liv och död. De har styrt länder och befolkningar med järnhand och det är farligt anser jag att dumförklara och nedvärdera dessa människor eftersom det är då de blir ännu farligare. Jag har respekt för de människor som lidit under diktatorerna och fått sina liv styrda och jag tror inte att det räcker med att skriva om hur fula hem dessa tyranner haft.

Betyg: 3

2 kommentarer:

  1. Hej! Den boken står i min bokhylla också. Jag har inte läst den så noga ännu, men jag vet att jag hade vissa invändningar mot den när jag tittade i den. Jag tror att det var precis som du skrev, det nedlåtande. Ska ta tag i den igen för att komma ihåg vad det var.
    Hälsningar i adventen!

    SvaraRadera
  2. Vore kul att få veta vad du tycker om boken. Den är ju rätt kontroversiell.

    SvaraRadera