lördag 24 juli 2010

Legenden om Guns n´Roses av Stephen Davis


Efter att ha läst Nikki Sixx bok blev jag positivt överraskad när jag hittade en bok om Guns n´Roses som jag tyckte mycket om också.
Tyvärr märkte jag snabbt att detta var en usel bok full av lögner, skvaller och sensationskaraktäriska inslag. Författaren har ett dåligt språk där svordomar och grova könsord förstärker texten istället för att använda synonymer och ett varierat språk.
Bandmedlemmarna har inte godkänt innehållet eller medverkat till bokens framkomst vilket märks tydligt. Drogmissbruket och ett sexistiskt perspektiv på kvinnosynen framställs glorifierat och glamouröst. Rakt igenom boken blir jag arg och besviken om vartannat men bestämde mig för att iallafall läsa klart boken.
Den var inte värd att lägga en krona på och stället ska jag läsa Slash egen bok för att få ett annat perspektiv på bandets historia.
Sidor:410
Betyg: 0

5 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag tänkte bara göra lite reklam för mig själv, och meddela att jag härmed flyttat med min bokblogg.

    Booklovin' har nu blivit TidningsIda och finns på tidningsida.wordpress.com

    Följ gärna med mig dit!

    SvaraRadera
  2. JAg har inte läst denna boken. Men håller på att läsa Slashs bok på rasterna på jobbet. Den är väldigt bra och man får en jättebra inblick i hans syn på bandet. Den är bra uppdelad så att man hinner med ett stycke hit och dit på lunchen =) Jag tackar dig för att du sa att den andra boken inte var något att ha =)

    SvaraRadera
  3. Jag har läst boken och tycker ändå att den är okej, utom slutet då författaren helt plötsligt blir väldigt anti-Axl och det skiner igenom alldeles för tydligt.
    Slash har ju inte allt för stora minnen från den tiden, var ju mestadels nerknarkad och brydde sig inte så mycket om vad som hände runt om honom. Jag har läst att han frågat andra och de berättat för honom vad som hänt.
    Fast den boken är också bra. Det ska bli spännade och se vad Duff skriver för något, om han alls tar upp tiden med GNR. Och mest spännande vore en bok som Axl skrivit:)

    SvaraRadera
  4. Jag gillade ju sagt inte alls boken om Guns men Slash bok är mer nyanserad.

    SvaraRadera