fredag 2 juli 2010

Var är ALaska? Av John Green


Miles börjar ett nytt liv när han kommer till Internatskolan i Alabama. Efter att ha levt ett liv utan vänner och dåliga vanor ändras allt rätt fort. Han träffar Översten och lär sig röka och dricka alkohol. Men det han främst lär sig är hur vänskap och kärlek håller ihop människor.
Boken är uppdelad i två delar, en före och en efter-del. I mitten händer något som ställer allt till sin spets och det går inte att förutspå när man läser boken vad som ska komma att hända.
Jag ville inte tycka om boken för omslaget är inte tilltalande, jag tycker inte om amerikansk mentalitet, texten på baksidan väckte inte mun läslust och jag fick känsla av att den skulle påminna om Jack Kerauac "On the road" som jag verkligen inte tycker om.
Men jag hade fel för karaktärerna är lätta att tycka om. Hyssen och de vardagliga disciplinbrotten är underbara. Till slut fann jag mig sittandes med boken och vilja läsa ut den med engagemang.
Betyg: 3
Sidor: 223

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar