torsdag 15 april 2010

frågor och svar i vårskönt bokbyte

Jag är med i vårskönt bokbyte som enbokomdagen anordnar. Här kommer mina svar på frågorna så att min hemliga bloggvän får lite hjälp på traven.

*Vilken genre håller du dig helst till då du läser?
Jag läser ingen speciell genre. Läser gärna blandat från barn och ungdomslitteratur till faktaböcker.

* Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?)
MIn favoritförfattare är Per-Anders Fogelström och jag har nog det mesta av honom.

* Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
Nej

* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?
nej

* Samlar du på böcker av någon särskild författare?
Jag samlar på böcker i allmänhet och tycker om alla sorters böcker.

* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?
Den är inte fullständig men jag har en lista på bokhyllan.com

* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)
Jag läser av olika orsaker och har därför oftast minst tre böcker på gång samtidigt. Ett skäl är bildning och att jag tycker om att lära mig nya saker. En annan sak är att nöjesläsa eller att få med fantasins hjälp fara till andra världar och få upleva andras liv. Jag vill ibland bara roas och ibland vill jag läsa det mina barn och elever läser.

* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Jag läser inte deckare och har inte fastnat för chick-lit.

* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
Nej inte vad jag kan komma på.

* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
Nej

* Vad gör du helst på fritiden?
Jag har en teaterförening för barn och ungdoamr som jag ger mycket tid och annars läser jag eller tittar på tv.

* Samlar du på något?
böcker

* Favoritfärg?
lila och svart

* Teve-serier som du uppskattar?
True blood, Top model, Hells kitchen, American Idol, Medium

* Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst?
Jag gillar filmer med övernaturliga inslag, drama, japanska tecknade filmer, vampyrfilmer.

* Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak?
Båda två men när jag dricker kaffe hemma så maler vi hela bönor själva. Jag tycker om te i olika smaker men kaffe vill jag inte ha andra smaker på.

* Vilket slags godis tycker du bäst om?
Choklad

* Stjärntecken?
Vädur

* Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket som ska föra tankarna till våren?
Det kan jag inte komma på men jag vill inte ha något som är dåligt för miljön.

* Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett vårskönt paket?
Oj det vet jag inte. Jag tuycker om att bli överraskad.

* Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)?
Jag är vegeterian och handlar ekologiskt i så stor mån som det går. Miljöfrågan är viktig för mig och därför är jag en medveten konsument.

Till min bokvän:
Fråga gärna om du undrar något. Jag hoppas mina svar är till någon hjälp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar