fredag 9 april 2010

Orkanpartyt av Klas Östergren


I ett framtidsscenario där naturen är förgiftad och människorna har tappat både känslor och empati bor Hanck Orn. Han bor i en stad där man inte går ut i onödan och ständigt lyssnar på en orgel som aldrig slutar spela. De flesta människor sitter framför tv:n och tittar på såpan TomBola, en serie om en kvinna som lever ett lustfyllt liv, men inte Hanck. Han lever för sin son och att laga gamla skrivmaskiner som han sedan säljer.
En dag knackar två män på dörren och meddelar att sonen är död. Hanck fylls av hämndbegär och beger sig ut på en resa för att hitta sonens baneman.
Resan går ut i skärgården där klanen håller till. En blandning av maffia/gudar/beskyddare och bestraffare. Där har Loke dödat sonen vilket bidragit till att ett orkanparty startat. Undergången är nära för gudarna. Straffet blir hårt för Loke som måste ligga under en orm vars gift droppar ner på honom. Men Lokes fru sitter med ett fat för att fånga upp dropparna. Frågan är om hon gör detta för att förlänga straffet eller lindra plågan?
Klas Östergren blandar fiction, historia och fantasi med samhällssatir. Östergren ger även en ny dimension till de gamla nordiska myterna. Samhället i framtiden verkar skrämmande men ändå finns det hopp.
En fascinerande bok med många bottnar som bör läsas om för att jag ska förstå mer. Den väcker tankar och funderingar men även chans till att fördjupa tidigare kunskaper.
Betyg: 4
Sidor: 399

4 kommentarer:

  1. Hej där! Jag är här och snokar!

    Hälsningar
    Din hemliga bokvän i En bok om dagens vårbyte!

    SvaraRadera
  2. vad spännande att du snokar runt lite. Du är hjärtligt välkommen.
    /Marita

    SvaraRadera
  3. Jag blir lite sen med månadens utskick, vilket jag ber hemskt mycket om ursäkt för! Du är absolut inte bortglömd, jag väntar fortfarande på att få hem boken och borde ha fått den den här veckan. Kommer den inte imorgon så ska jag klura ut en ny. Jag beklagar att det blir ett par dagars fördröjning

    SvaraRadera
  4. Det är hlet okej, ingen fara. Jag är själv sen med mitt paket.
    Hälsningar Marita

    SvaraRadera