tisdag 15 juni 2010

Barn 44 av Tom Rob Smith


Moskva 1953 är en stad som är hård att leva i. Men Stalin håller sitt grepp över hela Sovjet och fattigdomen och övervakningen från myndigheter håller folket i sin makt.
Leo är säkerhetsofficer och lever ett gott liv. Hans föräldrar bor i en lägenhet och hans fru är vacker och lydig. En dag läggs ett mord på hans bord och uppgiften är att mörka detaljerna och bevisa att det var en olyckshändelse. Men när fler mord av samma karaktär dyker upp blir Leo misstänksam. Barn med uppsprättade magar som upptäcks nakna i närheten av tågspår kan inte vara olyckshändelser.
När Leo börjar gräva i morden blir hans fru anklagad som förrädare mot landet ställs deras liv i ett annat perspektiv. Leo står på sin hustrus sida och tillsammans bestämmer de sig för att lösa morden på barnen.
Jag läser inte deckare för det roar mig inte och inte heller tilltalar genren mig. Men detta visade sig vara oerhört spännande och jag kunde knappt släppa boken. Miljön och personbeskrivningarna är levande och autentiska. Jag har en dragning åt Ryssland/Sovjet och fascineras av folket och naturen där. I denna bok fick mitt lystmäte sig en god påfyllnad.
Betyg: 4
Sidor:380

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar