tisdag 15 juni 2010

Sartres systrar och...av Mats K.G Johansson

I sin debutroman som ukom 1997 skriver Mats K.G Johansson om Malmö. Boken är uppdelad i flera delar där den första halvan kretsar kring Elli 22. Hon är en rätt missnöjd ung kvinna som söker efter kärleken men blandar ihop kärlek med sex.

I den andra halvan får även en del män sina röster hörda genom olika poetiska inslag.

Boken kanske har sina ljusglimtar men jag hittade dem inte. Mest stör jag mig på att det så tydligt lyser igenom att en man försöker beskriva en ung kvinnas tankar och känslor. Jag retar mig på innehållet och klicheérna. I den andra halvan stör jag mig på att allt är i jag-form utan att det framgår vems röst man ska följa.

En helt ointressant bok som jag nästan ångrar att jag läste.

Betyg: 0
Sidor: 87

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar