fredag 18 juni 2010

Sommarskönt pocketbyte om mig

Jag ska vara med i sommarskönt bokbyte som enbokomdagen anordnar.

För att hjälpa den bloggare som ska skicka paket till mig tänkte jag skriva lite om mig och mitt läsande. För det första är läsning och böcker min stora passion (som för många andra).

Jag läser nästan allt och uppskattar mest när jag får en bok i handen som överraskar positivt. Det finns några böcker som fastnat mer än andra och gett en sån där riktig bokupplevelse.
  • Rosario är död av Maj-Gull Axelsson skakade hela min livsgrund och förändrade mycket av min syn på livet och människan.
  • Högläsaren av Bernhard Schlink väckte många känslor och tankar.
  • Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson läser jag om och om igen och varje gång lider jag och gråter och njuter och är lycklig.
  • Stad.serien av Per-Anders Fogelström läste jag första gången i 12-årsåldern och sedan många gånger till. Mitt älskade Stockholm skildras på ett underbart sätt.
  • Många många många många andra böcker

Det finns några böcker jag inte alls tycker om......deckare till exempel. Jag gör ett försök då och då men.....helst inte. Inte heller chicklit böcker passar mig. För ytligt helt enkelt.

Barnböcker, ungdomsböcker och vuxenböcker....nej! Jag delar inte in i kategorier. Jag älskar bra böcker och läser allt. Favoritgenrer är thrillers, övernaturligt (vampyrer), andra världskriget skildringar och böcker som berör.

Förutom böcker så är jag oerhört miljömedveten och handlar så mycket ekologisk, kravmärkt och fairtrademärkt som möjligt. Jag älskar choklad, kaffe, te och god mat. Det viktigaste i livet är mina barn och mina djur. Vi har råttor, marsvin, salamandrar och katt. På fritiden driver jag en teaterförening och det är såååååå kul.

Om min hemliga vän undrar något får du gärna fråga.

2 kommentarer:

  1. Hmm, paketet har inte kommit fram än? Jag gör som så att jag letar rätt på en ny bok, kommer det inte fram i veckan så lägger jag till en av de tidigare pocketkedjeböckerna med så får du ett nytt paket. Hinner det dyka upp så håller jag på den nya boken tills nästa månad :) Ber om ursäkt för dröjsmålet

    SvaraRadera
  2. Kul att få veta mer om dig och ditt läsande även om det verkar lite klurigt med en så pass storläsande bokbytarvän... Men, jag ska göra mitt bästa för att hitta nåt riktigt bra till dig!

    SvaraRadera