fredag 18 september 2009

Den långa vägen ut ur helvetet av Marilyn Manson

Jag har ingen personlig relation till Marilyn Manson och hans musik. Kan nog inte erinra mig ens hur någon låt går. Under 1990-talet och början på 2000-talet var han i ropet och i min värld var han ute nu. Men så upptäcker jag att mina elever och unga vänner läser denna bok och inspireras av honom. Därav fiock jag idén till att läsa denna bok.

Det första som slår mig när jag kommit in i boken är att språket är lätt och roligt. Jag finner mig fnissa vid vissa episoder och dras in i historien. Brödtexten blandas upp med författarens texter från förr och fotografier och tecknade bilder. Intervjuer och andra dokument finns som inslag också.

Bitvis är boken fascinerande och underhållande men vissa bitar är inte något som lockar mig. Glamorifiering av droger kan jag inte förstå och jag anser inte att författaren tar avstånd från detta. Ungdomar kan nog lätt tolka in att självstympning och droger är acceptabelt.

Jag känner mig kluven inför boken men tänker nog läsa nästa bok han skrivit också för att försöka förstå.

Betyg: 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar