lördag 12 september 2009

Nobel-alfabet bokstaven O

Lyrans Noblesser har startat en ny utmaning som jag gärna hakar på även om det verkar svårt. Det handlar om nobelpristagare och deras böcker samt om förslag som jag själv har. Nya bokstäver kommer och denna vecka är det bokstaven O.





1. Berätta om en Nobelpristagare, eller om en boktitel skriven av en Nobelpristagare, på veckans bokstav.
Eugene O´Neill är en dramatiker som bidragit till teatervärlden med en av de mest klassiska verken "Lång dags färd mot natt". Det är ett familjedrama där relationer mellan föräldrar och deras barn står i centrum. För skådespelare anses dramat vara en riktig utmaning där känslor måste upp på ytan.

2. Berätta om en författare du anser borde få Nobelpriset, eller om en boktitel skriven av någon du anser borde få priset, på veckans bokstav. Motivera varför "din" författare borde få Nobelpriset.
Det känns tjatigt att upprepa det som många andra säger alla år men min åsikt är att Joyce Carol Oates bör få priset för hennes böcker är annorlunda, mångfacetterade men samtidigt lättillgängliga. Min tro är att hon inte fått priset eftersom en del av hennes författarskap ligger åt ungdomsböcker.

1 kommentar:

  1. Roligt att du vill vara med, Marita. Jag måste läsa mer av Oates, som verkar vara en stor favorit hos många.

    SvaraRadera